9 دسامبر 2022- یک متاآنالیز جدید نشان داد که سوتاگلیفلوزین دارای مزایای متابولیکی مانند کاهش فشار خون و کاهش وزن است و یک انتخاب درمانی معقول برای درمان افراد دیابتی مبتلا به اختلالات متابولیکی است. نتایج این آنالیز در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شد.

در سال های اخیر، بیماری همه گیر جهانی دیابت، بار جهانی بیماری های قلبی عروقی و کلیوی را به طور قابل توجهی افزایش داده است. سندرم متابولیک، شامل افزایش وزن، مقاومت به انسولین، دیس لیپیدمی و فشار خون بالا، اغلب با دیابت نوع 2  مرتبط هستند. سوتاگلیفلوزین یک مهارکننده دوگانه ی SGLT-1/2 است که سبب کنترل خوب قند خون می شود و فواید قلبی و عروقی و مشخصات ایمنی خوبی دارد. مطالعات قبلی سوتاگلیفلوزین را از نقطه نظر مزایای متابولیکی آن به طور کامل تجزیه و تحلیل نکرده اند، بنابراین محققان یک متاآنالیز بر روی اثرات متابولیکی این مهارکننده ی دوگانه ناقل 1 و 2 سدیم-گلوکز، بر فشار خون و وزن بدن در افراد دیابتی انجام دادند.

با تبعیت از دستورالعمل‌های گزارش‌دهی ترجیحی برای بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیز(PRISMA)، محققان یک جستجوی الکترونیکی از آغاز تا 8 مارس 2022 انجام دادند تا کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده واجد شرایط در زمینه ی تاثیر سوتاگلیفلوزین بر فشار خونو وزن در بزرگسالان مبتلا به دیابت، را پیدا کنند. 1766 مطالعه شناسایی شد، 1129 مطالعه غربالگری شدند و در نهایت، 16 مطالعه با 19140 شرکت کننده که معیارهای ورود را داشتند، در متاآنالیز وارد شدند.

نتایج به شرح زیر بود:

· در مقایسه با دارونما، درمان با سوتاگلیفلوزین با کاهش میانگین فشار خون سیستولیک، کاهش میانگین فشار خون دیاستولیک و کاهش میانگین وزن، همراه بود.

· اثرات متابولیکی این دارو بر کاهش فشار خون و کاهش وزن در افراد دیابتی با وضعیت های کنترلی متفاوت، در طی مدت زمان پیگیری و در افرادی که به طور هم زمان به بیماری مزمن کلیوی مبتلا بودند، مشاهده شد.

· سوتاگلیفلوزین اثرات قابل توجهی بر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 داشت و همچنین یک رابطه دوز-پاسخ بین کاهش فشار خون و کاهش وزن را نشان داد.

خلاصه:

این متاآنالیز از 16 کارآزمایی، اثرات متابولیکی سوتاگلیفلوزین، که یک مهارکننده دوگانه SGLT1/2 است را بر فشار خون و وزن بدن در بیماران دیابتی ارزیابی کرد. درمان با سوتاگلیفلوزین با میانگین کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 2.6- میلی متر جیوه، میانگین کاهش فشار خون دیاستولیک به میزان 0.96- میلی متر جیوه و میانگین کاهش وزن 1.88- کیلوگرم در مقایسه با دارونما همراه بود. اثرات در تمامی وضعیت های دیابت، مدت زمان پیگیری، و بیماری های همراه(به ویژه بیماری مزمن کلیوی) ثابت بود. اثرات متابولیکی این دارو در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیز مشاهده شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/sotagliflozin-exhibits-metabolic-benefits-in-diabetes-with-metabolic-syndrome-103623